RICHARD   LANGER - 27. rokem na volné noze ve svém světě       R. N. Harém | Moderace | Psaní | Reality | Byznys | Kontakt
1.díl / Ples AČR na Hradě

2.díl / Jak se vaří v hotelu Martina Straky

3.díl / Jednání na Hradě

4.díl / Když beton není jen drink

5.díl / Na kávě v Grandhotelu PUPP

6.díl / Výstava šperků ze skla v Novém Boru

7.díl / Ve Zlíně je každá první žena krásná

8.díl / Velikonoční Tábor

9.díl / Kynšperk – místo mého srdce

10.díl / Lipník nad Bečvou

11.díl / Noc ve Velkém Meziříčí

12.díl / Klatovy a Plánice

13.díl / 25 let GynCentra v Praze

14.díl / Kaplička nad Bořitavou

15.díl / Divadelní léto Hluboká nad Vltavou

16.díl / Knížecí rybník

17.díl / Kvítkovice

18.díl / Setkání dětí ze zkumavky

19.díl / Vinohradská

20.díl / Týdenní výměna za „i30“

další díly 40 výletů s i40 - zde

40 výletů s i40 …20.díl / Týdenní výměna za „i30“

Tak jsem na předváděcí „i40“ něco najel a bylo třeba ji včas vrátit, aby se prodala zájemci a na mezičas, než usednu do další nové bílé „i40“, mám od pana Šrámka k dispozici doslova k otestování novou tříválcovou litrovou „i30“ s tím, že se očekává, jaký si na ni udělám názor. ten bude samozřejmě ryze subjektivní a neodborný, ale viděný okem chlapa, který je na silnicích denně a najezdil už přes milion kilometrů a tak i já mám svá kritéria, která mohou někoho zajímat a pokud, pak čtete ty správné řádky :-)

rl

Beru v potaz jako kontext mého hodnocení cenu vozu, kterou s ohledem na výbavu, třídu ve verzi kombi a výkon motoru, cítím za příjemnou. Pokud je auto viděno jako „báječné“ a stojí tři miliony, či milion, nepovažuji na tom nic divného, neboť tak to má být na 100%. Pokud je auto v cenové relaci celkem dost pod 400.000 korun, čekám, čím mne překvapí…, zvlášť má-li malý motor…

rl

Design nekomentuji. To je věc naprosto individuální. Když někdo řekne, že některé značky aut nejsou hezké, říkám si – co na to ti, kteří si je koupili. Pak je dnes design v mých očích dost podobný všude a tak ani auta podle vzhledu nehodnotím jako podle pocitu z jízdy a praktičnosti v poměru k mým potřebám.

Tedy, jdu na to :-)

Auto jsem převzal u pana Šrámka v autosalonu Hyundai na Nepomucké v Plzni 20. října 2017. Klíčky mi předal pan Čipera, kterému jsem současně odevzdal dlouhodobě zapůjčenou „i40“ na jejíž prostor a svižnost jsem si zvykl. Když se dovím, že tahle „třicítka“ má jen tři válce a obsah litr – upřímně polknu – ale „darovanému koni na zuby nekoukej – a zapůjčenému vozu na výkon už vůbec ne. Jen asi tím, že jsem spíš řidič svižného ražení, myslel jsem si, že mne čeká nesvižné období za volantem a jelikož vím, že jde jen o pár hodin za volantem a člověk si zvykne - že nemůže předjíždět, vždy když potřebuje a prostě zůstane v koloně - nedal jsem na sobě nic znát…

rl rl

Ale od první chvíle mne litrová třicítka začala bavit. Kdyby takhle jezdil dvoulitr, nepřemýšlel bych. Ale vědomí, že šolíchám plyn malorážky a ne děla a ono to po městě jede tak, že od světel ke světlům se nepřemístím pomaleji než chlapi v nadupaných bourácích, takže je právě onou rozdílností v předpokladu uvažování znervózníte – plus k tomu jak sportovně zní motor – tak to mne fakt ihned bavilo.

Zde se můžete podívat na krátké video, na němž zkouším zrychlení testovaného vozu:

https://www.youtube.com/watch?v=eUJyqOtHu2A&feature=youtu.be

Kdo má rád pohodovou jízdu a ne spěchání a ne sportovní ráz – pro něj, myslím, tohle auto není, přestože jsem s ním zkusil jezdit polehounku a šlo to. Sportovní brumlání motoru v takovém případě zaznělo jen při rozjezdu a pak při pohodové jízdě mi nepřišlo, že bych motor slyšel víc než třeba ve vozech s dieselem (tohle je benzín).

rl

rl

Motor je sice jen tříválec s obsahem litr, ale má turbo a jak je auťák lehčí, měl jsem pocit, že ihned letí. Už jsem zažil zrychlení ve Viperu. Bylo to asi v roce 1996. Vezl mne v něm kamarád, který začal předjíždět a naproti jelo auto. Myslel jsem si, že se musíme střetnout, ale on podřadil na dvojku a během chvilky, vzpomínám-li dobře, to vytáhnul na sto šedesát a stihnul se nejen včas zařadit, ale předjet ono auto o ohromný kus. Zatlačilo mne to do sedaček… Jenže rozdíl je v tom, že odhaduji, že jen pojistka na toho Vipera mohla stát ročně jako cena téhle „i30“. Mluvím o tom proto, že většina lidí si Vipera nebo jeho alternativu nemůže dovolit pořídit a kdo rád nové dostupné praktické auto a k tomu by bral i alespoň základní sportovní pocit, že když potřebuje – třeba při předjíždění – má možnost pro případ CO KDYBY BYLO TŘEBA PRO BEZPEČNOST ASPOŇ ZNATELNĚ ZRYCHLIT – tak tohle mu kupodivu litrová „i30“ může dopřát. To zrychlení se k Viperu nepřibližuje ani náhodou, to je jasné, ale u běžných aut až tak časté, myslím, není – a když k tomu přičtu sportovní zvuk motoru, jakoby se dostavil dojem, že rychleji už to nejde… a o to jde, být spokojený s tím, co mám. A to myslím, nejen ohledně zrychlení, ale i výbavy, což „tříválcová třicítka“ v poměru ke své ceně umí.

Takže interiér a vnější design hodnotit nijak víc nebudu – podívejte se na oficiální stránky Hyundai pana Šrámka - (https://autoprodejsramek.hyundai.cz/modely/i30-2017) - a udělejte si názor sami. Za mne, pokud bych musel vyjádřit pocit, bych to řekl jedním slovem takhle:

- vnější design = jo
- interiér = vyvážený

A nyní moje subjektivní hodnocení některých detailů:

- automatické přepínání dálkových světel = super věc, která mi jinde může už scházet

- funkce vedení v jízdním pruhu = ač to ostatní chválí, já tohle a tempomat nikdy nevyužívám, abych měl důvod být sám bdělý, když jezdívám ty dlouhé štreky…

- automatické ztlumení rádia při couvání = absolutně vítám, moc bezpečná věc

- mikrofony pro telefonování z vozu vprostřed = super, spolujezdec se nemusí naklánět k řidiči

- systém varování před čelním nárazem = dobrá věc, ale pozor na leknutí, nejste-li zvyklí a chcete rychle projet křižovatku nadoraz a přiblížíte se vědomě k vozu před vámi….

Myslím si, že Hyundai i30 je ideální pro mladou rodinu sportovního ražení nebo pro každého, koho prostě osloví. Cena hraje velkou roli, neboť za ní dostanete, myslím, dost. Jak říkám, není umění koupit za spoustu peněz super auto. Ale za rozumné peníze auto, které vás překvapí :-)

A dodám ještě, že jsem na netu četl i záporné reakce a myslím, že to tak má být. Jinak by byly naše silnice monotónní a to by asi nikdo nechtěl…

Vůz jsem vrátil 26. 10. 2017. Za těch pár dnů jsem s ním najezdil celkem 930 km a to za svou prací. Parkoval jsem před studiem TV Šlágr, v Plzni v Plaze, v Českých Budějovicích v centru, na Vysočině v Lipnici před místem, kde byl napsán Švejk, v Praze 6 kousek od „kulaťáku“. Všude se lidi ohlíželi a četli nápisy. Ne všichni, ale já s to přál. Pan Šrámek je totiž chlap, který má moje kulturní projekty rád – a ta se vzájemně podporujeme. Proto má subjektivita zde tak upřímně přiznaná. A proč ne. Život přece může přinést i to, že si dva drží navzájem palce a každý se přitom snaží na svém „písečku“. Víme současně, že kolem jsou jiní, kteří se taky snaží a často jsou skvělí, leč nikdo není bez krásné tíhy zaujetí…, ale co jsem tady napsal, si fakt myslím.

rl

rl

rl

Ať už pojedete zítra kamkoliv a čímkoliv, vždy dojeďte dobře. To není jen v autě, ale hlavně v nás, řidičích. A jako chlapi milujeme každý jinou krásu žen, berme, že i v autech má každý rozdílný sen…

rl

31. 10. 2017

foto, text - Richard Langer

RICHARD LANGER    -    richard.langer@centrum.cz    -    608 702 768
Copyright © 2017 All rights reserved